تلفن تماس:

0910-9101009

آدرس:

زعفرانيه ، خيابان اعجازي

شنبه - پنج شنبه

9:30 صبح - 19 عصر

Search
Search
Close this search box.
Search
Search
Close this search box.
مرکز زیبایی آرشیدا

برداشتن خال و ضايعات پوستي

برداشتن خال و ضايعات پوستي از انواع خدمات کلینیک زیبایی محسوب می شود که در بسیاری از مواقع با اهداف پزشکی صورت می گیرد. در برخی از مواقع شاهد بدخیم بودن ضایعات پوستی هستیم که با برداشتن آن ها ریسک ابتلا به بیماری های پیشرفته را کاهش می دهیم. خوشبختانه بخش اعظمی از این ضایعات خوش خیم هستند و از روش های مختلفی برای برداشتن آن ها استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع خال، بررسی روش های برداشتن خال و ضايعات پوستي، مراقبت های پس از درمان و … بپردازیم.

برداشتن خال و ضايعات پوستي

از بین بردن ضایعات پوستی

بهتر است قبل از آنکه به روش های برداشتن خال و ضايعات پوستي بپردازیم به دلیل انجام آن اشاره کنیم. ضایعات پوستی از جمله خال و زگیل در دو نوع خوش خیم و بدخیم وجود دارند. قطعا با تشخیص بدخیم بودن راهی به جز درمان وجود ندارد. در صورتی که نسبت به درمان بی توجه باشیم ریسک ابتلا به بیماری های پیشرفته افزایش پیدا می کند. خوشبختانه اغلب ضایعات پوستی از نوع خوش خیم هستند و افراد با مقاصد زیبایی به سراغ برداشتن آن می روند. نکته مهمی که در این بخش وجود دارد تشخیص این دو موضوع از یکدیگر می باشد. قطعا پزشکان باسابقه و مجرب قادر به تشخیص ضایعات خوش خیم از بدخیم خواهند بود. برای برداشتن خال و ضايعات پوستي علاوه بر معاینه پزشکی باید به اندازه ضایعه، رنگ آن، زمان بروز علائم، محل تشکیل آن و … نیز توجه داشته باشیم.
برخی از ضایعات پوستی از نوع ژنتیکی و مادرزادی می باشند. به طور مثال خانم ها و آقایانی که دارای خال های پوستی و کک و مک های فراوان هستند این احتمال وجود دارد که فرزند آن ها نیز این ضایعات را بر روی پوست خود داشته باشد. اما برخی از ضایعات به دلایلی همچون عفونت های قارچی، میکروبی، ویروسی و باکتریایی به وجود می آیند که درمان آن ها به روش های مختلف امکان پذیر خواهد بود. خدمات کلینیک زیبایی مختص به برداشتن خال و ضايعات پوستي نیست. بلکه خدماتی از جمله زاویه سازی صورت، لیزر کل بدن، لیفت ابرو با نخ، فیلر بینی و تزریق فیلر زیر چشم نیز را ارائه می کند.

شایع ترین انواع خال

خال نوعی ضایعه پوستی صاف یا برجسته محسوب می شود که به دلیل تغییر در ترکیب طبیعی پوست ایجاد می شود. این تغییر بر اثر عملکرد یا رشد غیرطبیعی سلول های رنگدانه ای پوست به وجود می آید. اگر این ضایعه به طور مادرزادی باشد در بسیاری از مواقع خوش خیم خواهد بود. در ادامه شما را با انواع خال آشنا می کنیم.

خال گوشتی

خال های گوشتی به عنوان متداول ترین خال ها معرفی می شوند و تظاهرات بالینی متعددی دارند. اغلب خال های گوشتی در افراد بالای 12 سال مشاهده می شوند. نوعی از خال های گوشتی به نام جانکشنال ها شناخته می شوند که در اغلب مواقع بعد از 2 سالگی شروع می شوند و به مرور زمان بزرگ تر می شوند. با فرا رسیدن زمان بلوغ شاهد ناپدید شدن آن ها خواهیم بود. اگر بخواهیم به شکل ظاهری این خال ها اشاره کنیم باید بگوییم که از لبه دایره ای صاف برخوردار هستند و ابعاد آن ها از 1 میلی متر الی 1 سانتی متر متغیر می باشد. رنگ آن ها از قهوه ای روشن تا سیاه است.

خال مرکب

هنگامی که افراد به دنبال برداشتن خال و ضايعات پوستي می روند باید ابتدا نوع خال آن ها توسط پزشک معاینه و تشخیص داده شود. خال مرکب نوع شایع دیگری از خال می باشد که در درم و اپیدرم دیده می شود. رنگ آن ها از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره متغیر می باشد. اغلب افراد در دوران بلوغ شاهد رشد مو در این خال ها خواهند بود و در بسیاری از مواقع در تنه افراد ایجاد می شوند.

خال درمال

خال های مادرزادی را به نام خال درمال می شناسند. آن ها گنبدی شکل هستند و به مرور زمان رنگ پوست را تغییر می دهند. رنگ آن ها از قهوه ای روشن آغاز می شود و به تدریج به گوشت قرمز تبدیل می شوند. در برخی از مواقع شاهد رشد مو در آن ها خواهیم بود و ابعاد آن ها کوچک است.
برداشتن خال و ضايعات پوستي

روش برداشتن خال و ضايعات پوستي

جراحی

جراحی یکی از متداول ترین روش ها برای برداشت خال محسوب می شود. در این روش خال را بی حس می کنند و با استفاده از قیچی یا چاقوی جراحی، بخش بزرگ خال را جدا می کنند. سه شیوه در جراحی وجود دارد که می توان به برداشتن کامل تراشه، جراحی برش و بیوپسی پانچ اشاره کرد. تشخیص هر کدام از این روش ها بر عهده پزشک متخصص خواهد بود.

کرایو

معمولا از روش کرایو برای برداشتن خال ها و لکه های مادرزادی استفاده می شود. در این روش اکسید نیتروژن را با استفاده از دستگاه های مخصوص به سطح پوست اعمال می کنند تا خون رسانی به سلول های سازنده حال متوقف شود. این پروسه توسط سرمایی که از طریق دستگاه منتقل می شود انجام خواهد شد.

لیزر

امروزه روش های درمانی با لیزر بسیار مورد توجه افراد می باشد. لیزر گزینه مناسبی برای برداشتن خال و ضايعات پوستي به شمار می رود. زیرا می تواند عمق آسیب بافتی را به طور دقیق شناسایی کند. اگر دارای خال های صاف پوستی یا خال های ریشه دار هستید لیزر بهترین گزینه برای درمان محسوب می شود.

رادیو فرکانسی

از دیگر روش های جدیدی که برای از بین بردن خال و ضایعه پوستی مورد استفاده قرار می گیرد رادیو فرکانسی می باشد. این روش قادر است برش های دقیق تری ایجاد کند و به بافت سالم آسیبی وارد نکند. خونریزی در این روش بسیار کم است و اسکار کمتری نیز برجای می گذارد. اگر بخواهیم مزایای این روش را در مقایسه با روش های قبل ذکر کنیم باید به لخته شدن سریع خون، التیام سریع جای زخم، ظرافت و دقت بالا، تورم و درد کمتر، عدم نیاز به بخیه و … اشاره کنیم.
برداشتن خال و ضايعات پوستي

مراقبت های پس از درمان

پس از آنکه راجع به روش های برداشتن خال و ضايعات پوستي صحبت کردیم نوبت به این می رسد که اشاره ای به ملاحظات بعد از درمان داشته باشیم. به شدت مراقب باشید که ضربه ای به محل درمان وارد نشود. اگر محل درمان در نواحی مانند نشیمنگاه، پشت بدن و … می باشد به مدت 48 ساعت رانندگی نکنید تا به این محل فشار مضاعف وارد نشود. اغلب پزشکان بعد از اتمام درمان، آنتی بیوتیک تجویز می کنند. اگر فرد دارای بیماری خاصی نباشد با انجام مراقبت های مذکور طی 10 الی 14 روز بهبودی کامل پیدا می کند.

با پزشکان ما آشنا شوید