تلفن تماس:

0910-9101009

آدرس:

زعفرانيه ، خيابان اعجازي

شنبه - پنج شنبه

9:30 صبح - 19 عصر

Search
Search
Close this search box.
Search
Search
Close this search box.
مرکز زیبایی آرشیدا

تزريق واكسن گاردسيل

امروزه انواع مختلفی از تزریق واکسن در بین مردم شایع شده و بعضی وقت‌ها بیشتر واکسن ها را نمی‌شناسیم و یا اینکه اطلاعی از کاربرد آن نداریم. یکی از این موارد تزريق واكسن گارداسيل است که امروزه مورد بحث بیشتر مردم قرار گرفته است. واکسن گارداسیل در حقیقت یکی از رایج‌ترین نوع واکس‌های HPV هستش که به عنوان درمان پیشگیری از سرطان رحم استفاده می‌شود و مورد تایید سازمان غذا و داروی کل کشورها بخصوص آمریکا است. اگر کمی تخصصی‌تر به این واکسن نگاه کنیم برای پیشگیری از ویروس‌های پاپیلومای انسانی کاربرد دارد که در انواع تیپ‌های 6.11.16.18 بکاربرده می‌شود. هرچند تزریق این واکسن کاربردی برای بیمارهای خطرناکی همچون: زگیل تناسلی و انواع سرطان‌های رحم توصیه می‌شود. البته نکته مهم برای افرادی که فکر می‌کنند این واکسن درمان اصلی زگیل تناسلی هست، باید گفت که تاثیر زیادی در روند درمان آن ندارد ولی می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به هر نوع ویروس و عفونت‌ها محافظت کند. پس با ما همراه باشید تا در ادامه اهمیت تزريق واكسن گارداسيل و عوارض آن را مورد بررسی قرار دهیم.

آمپول گارداسیل برای چیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم این واکسن یکی از واکسن‌های کابردی است که می‌تواند در پیشگیری انتقال ویروس زگیل تناسلی در بین زنان و مردان استفاده شود. با این روش سوش‌های شایع که عامل زگیل تناسلی و سرطان‌ها هستند را پوشش دهد و برای آقایان و بانوان تجویز می‌شود. تاثیر تزريق واكسن گارداسيل زمانی خواهد بود که قبل از مبتلا شدن فرد به ویروس باشد و بیشتر در موارد سرطان گردن رحم در زنان بکار برده می‌شود. هرچند گارداسیل می‌تواند مانع هر گونه سرطان واژن، مقعد و مبهل در زنان باشد. هرچند شاید بعضی از افراد به دنبال واکسیناسیون برای این مورد باشند که هیچگاه جایگزین غربالگری سرطان گردن رحم نخواهد بود و زنان همچنان باید تست پاپ‌اسمیر را به طور منظم انجام دهند.

ویروس HPV چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV یک ویروس رایج است که می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن شما بخصوص بخش تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد، از جمله سویه‌های HPV که باعث ایجاد زگیل در دست‌ها، پاها، صورت و غیره می‌شوند. حدود 30 گونه HPV می‌تواند بر اندام‌های تناسلی شما، از جمله واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی، آلت تناسلی و کیسه بیضه و همچنین شما تأثیر بگذارد. این نوع از ویروس بیشتر از طریق تماس جنسی، دهان، گلو و یا اندام تناسلی منتقل می‌شود. در برخی از منابع آن را به عنوان یک عفونت جنسی می‌شناسند زیرا در صورتیکه این عفونت کنترل نشود می‌تواند در نهایت منجر به تشکیل زگیل تناسلی و یا سرطان رحم شود.

HPV چگونه پخش می شود؟

شما می‌توانید با داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فردی که این ویروس را دارد، به HPV مبتلا شوید. بیشتر در حین رابطه جنسی واژینال یا مقعدی پخش می‌شود. همچنین این ویروس از طریق تماس نزدیک پوست به پوست در طول رابطه جنسی یا هر گونه نزدیکی پخش خواهد شد. یک فرد مبتلا به HPV می‌تواند عفونت را به فردی منتقل کند حتی اگر هیچ علامت یا علامتی نداشته باشد. اگر از نظر جنسی فعال هستید، احتمال اینکه به HPV مبتلا شوید زیاد است، حتی اگر تنها یک بار نزدیکی داشته باشید امکان انتقال آن به شما وجود دارد. متاسفانه بعد از مبتلا شدن هیچ گونه علامتی در شما وجود نخواهد داشت و شما همچنین می‌توانید علائم آن را سال‌ها پس از رابطه با فردی که به عفونت مبتلا است، ببینید. این باعث می‌شود که تشخیص این که برای اولین بار چه زمانی آن را دریافت کرده‌اید دشوار است.

بهترین زمان برای تزريق واكسن گارداسيل

بهترین زمان برای تزريق واكسن گارداسيل قبل از شروع فعالیت جنسی فرد است. پس توصیه می‌شود افرادی که در بازه سنی 9 الی 26 سالگی نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند تا در صورت ابتلا به این ویروس در امان باشند. هرچند این واکسن بسته به شرایط فردی می‌تواند تا سن 40 الی 45 سالگی توسط بیمار دریافت شود که معمولا طی دوره هشت ماهه و در سه نوبت صورت می‌گیرید. اما در حالت کلی برای تزریق واکسن متخصص مربوطه طبق شرایط فردی بهترین زمان را معرفی خواهد کرد و نکته مهم اینکه افرادی که در دوران بارداری و یا شیردهی هستند به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود و در این خصوص با پزشک مربوطه مشورت کنید. تزریق این واکسن بیشتر توسط پزشک‌ و کلینیک‌های تخصصی انجام خواهد شد و از انواع خدمات کلنیک زیبایی بحساب نمی‌آید. هرچند بعضی شاید بعضی کلینیک‌ها این تزریق را انجام دهند اما کار اصلی کلینیک‌های زیبایی شامل موارد زیر است:

عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

تزريق واكسن گارداسيل در ایالات متحده و حتی در سراسر جهان به طور کامل و به مدت زمان حدود شش سال مورد استفاده قرار گرفته و ایمن بودن آن تست شده است. هرچند هر داروی همانند واکسن گارداسیل احتمال عوارضی جانبی آن وجود دارد اما خطر این واکسن باعث مرگ یا آسیب‌های جدی نخواهد بود و شاید بیشتر ایجاد واکنش‌های آلرژیک را به دنبال داشته باشد. واکنشهای آلرژیک تهدید کننده حیات ناشی از واکسن‌ها بسیار نادر است. پس اگر قرار باشد چنین اتفاقی رخ دهد، در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از واکسیناسیون صورت میگیرد.

با پزشکان ما آشنا شوید